söndag 14 oktober 2012

Hallonkompott

Hallon är alltid ett fräscht inslag i en tårta tycker jag. Speciellt om man vill ha in en liten syrligare komponent.

Denna hallonkompott är både god och enkel att göra. Detta recept är lagom till ett lager i en 24 cm tårta, eller som jag använde den... som två lager i en 13 cm stor tårta.

 2 ½ gelatinblad
300 gram hallon
1 ½ dl strösocker

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 10 minuter. Koka hallonen och socker på låg värme i cirka tio minuter. Man kan smaksätta med lite vanilj eller citron, gärna lite rivet citronskal.
Rör ner de urkramade gelatinbladen i den varma kompotten.
Låt kompotten svalna i en bunke. När det är dags att fylla tårtan kan du röra runt lite i kompotten om den har hunnit bli lite för stel.


2 kommentarer:

  1. Det här är numer ett av mina favoritrecept när det kommer till tårtfyllningar! :) Jag har lånat receptet och länkat hit till din blogg. Hoppas det är okej? Om inte så hör av dig så ordnar jag det. Kram/Jessica

    SvaraRadera