onsdag 28 november 2012

Duett i Havrekakor

Havrekakor är gott! Och så lätt! Jag har aldrig bakat havrekakor förut, men kände efter första tuggan att detta kan bli en favorit. Jättesega och goda.

Jag gjorde två varianter - en där jag ringlande mjölkchoklad över och en där jag blandade i russin i smeten. Russinvarianten blev min favorit!



Havrekakor


Havrekakor (detta blir cirka 30 stycken)

200 g smör
2 dl socker
6 dl havregryn
3 dl vetemjöl
 2 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 180 grader.

Blanda ihop smör och socker så att det precis "går ihop". Skall inte röras så mycket.

Blanda i övriga ingredienser.

Fördela degen i 30 bitar, rulla bollar och lägg på plåt med bakplåtspapper. Klappa ut bollarna så att det blir en platt men rätt hög kaka. Den kommer smälta ut i ugnen och bli plattare och större.

Grädda i 10-12 min.

Låt kakorna svalna en liten stund på plåt innan du flyttar på dem. Om du vill... ringla lite smält choklad över kakorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar