måndag 26 november 2012

Finska pinnar... nästan

Dessa hjärtliga kakor har finska pinnar som förebild. Den klassiska kakan på ett "sju-sorters-kakfat". Men jag tyckte det skulle bli lite sötare med hjärtformade kakor. Är det att häda mot den finska varianten?



Hjärtliga kakor


Detta recept använde jag, och sedan använde jag ett pepparkaksmått för att forma dom till hjärtan.


125 g Margarin
0,75 dl Strösocker
2,25 dl Vetemjöl
0,5 dl Marsanpulver (snabbvarianten, ej kokvarianten)
0,75 tsk Bakpulver
Pärlsocker och finhackad mandel till garnering
Ägg till pensling

Rör margarin och socker poröst, gärna med hjälp av en assistent.
Blanda i resterande ingredienser och knåda med händerna tills det blir som en deg.

Kavla ut på ett mjölat bord, använd utstickare och stick ut dina kakor.

Grädda i 200 grader mitt i ugnen ca 11min tills de fått fin färg.


Dom blev väldans spröda och goda, nästan smälte i munnen. Går säkert att spara i kakburk någon vecka... men det blev inga kvar.

2 kommentarer:

  1. Nu har hon gått på julbaket ser jag! Ser gott ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man skulle kunna tro det :) Men kakorna gjordes i en stund av överskottsenergi till en vanlig fika... fler kakor från just samma fikatillfälle kommer inom kort.

      Till jul blir det julgodis :)

      Radera